Voedingsconsulent voor blijvend afvallen in gemeente Roerdalen

Ben je op zoek naar leuke tips of wil je meer informatie over verschillende onderwerpen? Laat je inspireren door de diverse blogs.

RECENTE BLOGS

bananen-gezond-voeding-koolhydraten-suiker-fiervitaal

Let’s go bananas, de feiten en fabels over bananen.

Zijn bananen eigenlijk wel zo gezond? Over dit heerlijk stukje fruit wordt nogal verschillend gedacht. Bananen bevatten veel voedingsstoffen en brengen veel gezondheidsvoordelen met zich mee.

De banaan is een fruitsoort dat boordevol vezels zit. Dit heeft veel voordelen voor je gezondheid. Denk aan een goede stoelgang en een verzadigd gevoel, waardoor je hongergevoel nog even wegblijft. Daarnaast  bevat een banaan ook veel vitaminen en mineralen (kalium en magnesium). Kalium is goed voor de bloeddruk en de spieren. Magnesium is ook goed voor de spier- en botopbouw.  De vitamine B6 komt veel voor in bananen wat weer onmisbaar is voor de spijsvertering en belangrijk is voor je weerstand.

Maar de banaan bestaat vooral uit koolhydraten. Wil je afvallen met PowerSlim, of een ander koolhydraatarm dieet, dan kun je de banaan beter links laten liggen. Als je wilt afvallen moet je rekening houden met de suikers die er in bananen zitten. Als je namelijk te veel bananen eet gaat je bloedsuiker schommelen wat niet ten goede komt aan je vetverbranding. Je hebt groene en gele bananen. In groene onrijpe bananen zit ongeveer 70%-80% in de vorm van zetmeel. Naarmate de banaan rijpt wordt het zetmeel omgezet in fruitsuikers. Hoe geler de banaan, hoe meer suiker erin zit. In rijpe bananen kan het suikergehalte oplopen tot meer dan 16% van het gewicht.

Een banaan geeft direct energie! De suikers worden namelijk snel opgenomen door je lichaam. Wil je de banaan gebruiken voor de vele energie die je verbruikt, bijvoorbeeld voor je work-out, dan kun je deze prima toevoegen aan je eetpatroon.

Een banaan weegt gemiddeld 135 gram en bestaat voor 75% uit water. De voedingswaarde van een banaan per 100 gram is: koolhydraten 22,8 gram, eiwitten 1,1, gram, vetten 0,3 gram, vezels 2,6 gram. Dus de banaan is wel rijk aan koolhydraten, maar ze hebben veel andere voedingswaarden die bijdrage aan een gezond lichaam. Dus heb je trek in een verantwoord tussendoortje? Neem gerust een banaan.