Voedingsconsulent voor blijvend afvallen in gemeente Roerdalen

Ben je op zoek naar leuke tips of wil je meer informatie over verschillende onderwerpen? Laat je inspireren door de diverse blogs.

RECENTE BLOGS

Nee zeggen is niet zo makkelijk

Als je te zwaar bent eet je gewoon minder toch? Zo makkelijk zou het moeten zijn, maar zo is het natuurlijk niet. Als dat zo was, zaten er meer mensen lekkerder in hun vel en waren de cijfers omtrent overgewicht en obesitas ook niet zo hoog.

Dat we allemaal gezond moeten eten is geen nieuws, maar soms is die vette of zoete hap niet te weerstaan. Overal word je verleid met lekkere, vaak ongezonde producten en word je zelf uitgedaagd om weerstand te bieden tegen al dat lekkers. Ook al zeg je nee tegen jezelf, tegen dat gebakje of koekje, soms heb je er gewoon geen invloed op en heb je achteraf spijt dat je dit niet hebt kunnen weerstaan. Ben je echt zo zwak?

Nee hoor, zwak ben je zeker niet, want wat hebben al die lekkere dingen gemeen? Het zijn vaak allemaal producten met toegevoegde “snelle” suikers (koolhydraten). Koekjes, chocolade, snoepjes, chips etc.

Als je iets pakt waarin “snelle” suikers zitten, dan wordt dit vrijwel direct als suiker in je lichaam opgenomen. Enige tijd daarna zorgt dit ook weer voor een flinke daling van je bloedsuikerspiegel, waardoor je weer honger krijgt. Snelle koolhydraten zorgen dus voor flinke schommelingen in je bloedsuikerspiegel. En die schommelingen hebben vaak eetbuiten tot gevolg, want je hongergevoel wordt dan meestal ingevuld met koekjes of andere snelle suikers. Een soort verslaving zou je denken. Je eetbui moet je dus geen kans geven. Als je ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel gedurende de dag stabiel blijft kun je makkelijker nee zeggen tegen allerlei lekkernijen.

Wat kun je allemaal doen:

Ook al denk je soms gezond bezig te zijn, er zitten vaak veel suikers in producten waarbij je dat niet in de gaten hebt. Kies voornamelijk voor de van nature aanwezige suikers. Dit kun je het beste doen door te kiezen voor producten die vallen binnen de schijf van vijf.

  • Eet regelmatig, het beste is om 5 tot 6 keer per dag iets te gebruiken.
  • Vermijd (geraffineerde) suikers en beperk de koolhydraten.
  • Eet eiwitrijke tussendoortjes, dit zorgt voor een verzadigd gevoel en door eiwit wordt de suiker langzamer opgenomen in je bloed.
  • Eet producten waarvan de koolhydraten minder snel worden opgenomen in het bloed, zoals groente, volkoren granen etc.
  • Eet gezonde vetten. Ze zorgen ook voor een verzadigd gevoel
  • Focus op wat je wel mag eten. Door alleen te denken aan wat je niet mag of kan eten krijg je er vaak juist meer zin in.

Zo wordt nee zeggen vast een stuk makkelijker!